سافت سوئیچ چیست ؟

سافت سوئیچ چیست ؟

آشنایی با مزایا و کاربرد Soft Switch در شبکه

امروز قصد داریم شما را با مفهوم سافت سوئیچ آشنا کنیم، در ادامه همراه ما باشید تا با مزایا و کاربرد های آن در شبکه آشنا شوید. سافت سوئیچ یکی از واحدهای اصلی شبكه NGN می‌باشد.

این بخش، قوانین پردازش مكالمـه را دارا بوده و برای اين عملیات از Media Gateway و Signaling Gateway استفاده می‌نماید. علاوه بر آن، سافت سوئیچ مسئولیت برقراری مكالمه (Call Setup) و قطع مكالمه (Teardown) را داشته و به عنوان اینترفیسی برای سیستم های OSS و BSS می‌باشد. Soft Switch را اغلب با نام‌هایی همچون Call Agent و Media Gateway Controller نیز می‌شناسند.

Soft Switch،Gateway های مديا را مطابق با مدل كنترل مكالمه و Handle Signaling كنترل می‌کند و از پروتكل های استاندارد به‌ طرف Media Gateway، سرور كاربردی و ترمینال ثبت كننده (شامل (AAA پشتيبانی می‌نمايد. همچنين مسیريابی مكالمه مطابق با طرح نامبرينگ (پروتكل TRIP)، پردازش سيگنالينگ مكالمه (SIP, H.323, ISUP) و (OA&M Logging)، آلارم‌ها، مديريت اجرایی و شارژينگ توسط سافت سوئیچ صورت می‌گيرد. سافت سوئیچ با استفاده از اینترفیس‌های SIP-T و BICC با ديگر Soft Switch ها و از طریق اینترفیس‌های SIP و MGCP با Media Gateway ها و مدیا سرورها ارتباط برقرار می‌کند. ارائه استاندارد API برای توسعه سريع، پشتیبانی از گیت وی سيگنالينگ SS7 (شامل پروتكل‌های ISUP و TCAP ) برای تعامل با شبکه های قدیمی (PSTN)، از جمله وظایف این سیستم است.

سافت سوئیچ چیست ؟
شاید از خود بپرسید که واژه سافت سوئیچ چیست ، از نگاه ديگر Soft Switch مجموع تكنولوژی‌هایی است كه عملیات يک سوئیچ را برای برقراری يک ارتباط (End-to-End) انجام می‌دهد. از این رو، يک سافت سوئیچ می‌تواند با يک سوئيچ مداری تعامل داشته باشد. سافت سوئیچ از مهم‌ترين تكنولوژی‌هایی است كه سبب انتقال تكنولوژی مداری به پكتی می‌گردد. این سیستم از نرم افزار برای برقراری ارتباطات بين تجهيزات استفاده كرده، ترافيک Voice و ديتا را عبور داده و سبب راهیابی مكالمات از ميان انواع شبكه ها می‌گردد.

مزایا و کاربرد سافت سوئیچ چیست:
سافت سوئیچ مزایا و کاربرد های فراوانی دارد که همین موضوع باعث شده که Soft Switch در جهان طرفداران فراوانی را داشته باشد، در ادامه تعدادی از مزایا و کاربرد های آن را به شما خواهیم گفت:

ايجاد درآمدهای جديد برای ارائه كنندگان سرويس و اپراتورها
طراحی براساس استانداردهای باز
ارائه اينترفیس هايی برای تدارک (Provisioning)، مديريت شبكه و سيستم‌های صورتحساب‌‌گیری
امكان انتقال كنترل مكالمه به عناصر شبكه ديگر
قابليت انعطاف پذیری (اين مزیت سبب توسعه تجهيزات تلفنی با قابليت برنامه ريزی می‌گردد)
گسترش انواع مختلف تجارت الكترونيكی (E-Business) كه از طريق تجهيزات جديدتر قابل دسترسی و بهره برداری هستند.
يكپارچگی آسان شبكه های غير مشابه و عناصر شبكه
كاهش هزينه های توسعه، بكارگيری (Deployment) و مالكيت
پيام دهی يكنواخت (Unified Messaging)
تكنولوژی سافت سوئيچ کاربرد فراوانی که دارد قادر به ارتباط بين اينترنت، شبكه های بی‌سيم، کابلی و شبكه های تلفنی سنتی می باشد و می‌تواند با یک سوئيچ مداری تعامل داشته باشد. سرويس‌هایی كه می‌توانند ساپورت شوند عبارتند از صوت، تصوير، فكس و سرويس‌های جديدی كه در آينده ارائه می‌شوند. تجهيزات انتهایی شامل تلفن‌های IP، كامپيوترها، PAD ها، Beeper ها، Pager ها، ترمينال‌های ويدیو كنفرانس و بسياری ديگر از تجهيزات می‌باشند. اين تكنولوژی شبكه های IP، شبكه های بی‌سیم، کابلی و باند پهن را نيز پوشش می‌دهد.

با استفاده از سافت سوئيچ طرح ارتباطی سيستم، سيستم شماره گيری (Numbering) و همچنین مكانيزم صورتحساب گيری ارتباطات تلفنی از طريق شبكه های ديگر نيز قابل دسترس خواهد بود. شبكه تلفن سنتی با استفاده از سوئيچ مداری Class5 و Class4 همراه با تكنولوژی TDM، انتقال اطلاعات صوت را انجام می‌دهد. اين شبكه همچنين از سيگنالينگ SS7 به منظور برقراری مكالمه (Setup Call) و قطع مكالمه (Teardown) استفاده نموده و از طريق عناصر اصلی سافت سوئيچ با شبكه IP ادغام می‌گردد. اين عناصر شامل Media Gateway ها كه اطلاعات صوت و Signaling Gatewayها كه اطلاعات سيگنالينگ را بين شبكه های غير مشابه انتقال می‌دهند هستند. بعنوان نمونه شبكه IP خصوصی برای عبور ترافيک صوت استفاده شده است. بيشتر سافت سوئيچ ها، از سوئيچ‌های Class4 مراكز راه دور (Toll Centers) و سوئيچ‌های Central Office) Class5) و سرويس‌های ارزش افزوده را پشتيبانی می‌كنند.

با تكامل اينترنت و تجارت الكترونيک، ارائه سرويس از سوی اپراتورهای شبكه، ارائه دهندگان سرويس اينترنت، فراهم كنندگان سرويس شبكه و فراهم كنندگان سرويس كاربردی صورت می‌گيرد. توانایی يكپارچگی ارتباطات و سرويس‌ها در بخش‌های شبكه، سافت سوئيچ را برای اين تجارت ها و کاربردها مناسب می‌سازد.

سافت سوئيچ را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از تكنولوژی‌ها معرفی کرد كه سرويس‌های مخابراتی نسل بعدی را بر اساس استانداردهای باز فراهم می‌سازد. اين مدل كاملاً از مدل سنتی متفاوت است كه در آن سرويس‌ها، كنترل مكالمه و سخت افزار انتقال مجزا شده‌اند. جداسازی كنترل مكالمه و سرويس‌ها از شبكه زيرساخت انتقال، كليدی است كه Feature های شبكه سافت سوئيچ را فعال می‌كند. پشتيبانی از اينترفيس‌های استاندارد سيگنالينگ كه ارتباط يكپارچه بين PSTN سنتی و شبكه های نسل آينده (NGN) را فراهم می‌كند، يک تحول آرام برای اپراتورها را ضمانت می‌نمايد. انتقال صوت از طريق شبكه های پكتی (Voice over Packet) فريم و سلولی، فرصت‌های بزرگ بازار را برای توليد كنندگان و فروشندگان مشابه بوجود می‌آورد. سافت سوئيچ سرويس‌های وسيعی را پشتیبانی می‌کند. نكته مهم درک تمركز تجاری كاربردهای سوئيچينگ به منظور انتخاب مناسب ترين سرويس‌ها برای سرمايه گذاری، جهت حداكثر برگشت سرمايه روی سافت سوئيچ است.

سوئيچ‌های كلاس ۵ از ۳۰۰۰ سرويس پيشرفته را می‌توانند پشتیبانی ‌كنند. بعضی از این سرویس های پیشرفته شامل Caller ID, Call hold, Call forwarding, Call Waiting و کنفراس های سه جانبه و چند جانبه می‌باشد.

تحول كاربرد اينترنت در سیستم‌های تلفنی منجر به ایجاد سرویس‌های جديد نظیر Click-To-Dial و انتظار مكالمه اينترنتی (Internet Call Waiting) شده است. اين Featureها هم اكنون توسط چندين كمپانی پيشنهاد شده است.

با تركيب شبكه تلفنی با شبكه های بی‌سيم و شبكه های كابلی بهترین فرصت برای ارائه سرويس‌های ارزش افزوده ايجاد شده است. اين سرويس‌ها بيشترين حمايت را با دسترسی سافت سوئيچ خواهند داشت. معمولأ بيشتر سرويس‌های سافت سوئيچ سوددهی دارند، تغییرات زيادی در طرح‌های مكالمه، طرح‌های گروهی، توافقات تجاری با فراهم كنندگان خارجی سرويس، نرخ های كاربردی و انواع مدارات اتصالات وجود دارد. كار با سيسـتم پشتيبانی – نگهداری (OSS) موجود مورد نياز است كه بسياری از انواع جزئيات عملياتی را به خوبی سيستم‌های پشتيبانی تجاری (BSS) كه صورتحساب واقعی را انجام می‌دهند بدست می‌گيرد. قابليت انعطاف تكنولوژی سافت سوئيچ اجازه می‌دهد يک Provider انواع مختلفی از انتخاب‌های (Option) صورتحساب گيری را حمايت كند.

سافت سوئيچ می‌تواند از Feature های سنتی سيستم‌های تلفن مشتركين نظير Call Forwarding ، Consultation Hold و غيره چنانچه در ليست تلفن شهری ارائه شده اند حمايت كند.

از سرویس های دیگر قابل ارائه توسط سافت سوئیچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مکالمات ضروری: (Emergency Call) اين سرویس به شبكه امكانات سرويس دهی در موارد اورژانسی را با تبادل اطلاعات كافی نظير جزئيات و مكان جغرافيايی آن از طريق ارتباطات GPS، از طرف تلفن كننده به سرويس‎های نجات نظير آتش نشانی و پليس می‌دهد. تكنولوژی سافت ســوئيچ می‌تواند سرويس های اورژانسی را بوسيله اطلاع رسانی يا اخطار به همسايگان، داوطلبان شهری، اخبار شهری سيستم‌های اطلاعاتی امداد رسانی فعال كند. پيام‌های اخطار از طريق Pagers و Email ها، پيام های فوری (Instant) و غيره رسانده می‌شوند.

مرکز تماس مجازی: (Virtual Call Center) يک مركز تماس سنتی (Traditional) شامل يک گروه از آژانس‌ها يا نمايندگانی كه با يكديگر در يک اتاق گرد آمده اند می‌باشد. يک مركز تماس مجازی يک واحد توزيع مكالمه اتوماتيک با تسهيلات كامپيوتری است كه به تعداد زيادی از مشتریان سرويس دهی می‌كند و سرویس‌هایی نظير پردازش درخواست خريد، سرویس های پشتيبان يا فعاليت‌های خريد و فروش از راه دور را فراهم می‌كند. با گسترش ارتباطات، مراكز مكالمه برای تعداد وسيع‌تری از فعالیت‌ها بكار برده شده و مراكز مکالمه مجازی عمومی تر شده اند. سافت سوئيچ‌ها به گسترش مراكز مكالمه مجازی به منظور كار با شبكه های IP كه Cost Effective يا دارای قيمتی بهينه می‌باشند، کمک می‌كنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *